Q42 – Kras op de planeet

Deze week was ik op bezoek bij het innovatieve internetbedrijf Q42. A happy place for Nerds, en prijswinnend als bedrijf om voor te werken. Met acht Q-ers gingen we in gesprek over wat innovatie voor hun is. Het simpel verlangen was een “kras op de planeet”. Daarmee was Apple met de eerste iPhone werkelijk innovatief, als zou je het kunnen zien als een slimme bijeenraping van bestaande technologieën. Dus wat kunnen we leren van Q42?

Leiderschap: Hoe kan ik jou ontzorgen?
De vraag die elke leider / manager aan zijn medewerker zou moeten stellen is: “Hoe kan ik jou maximaal ontzorgen, zodat jij je volle innovatiekracht kan inzetten?”. De leider als facilitator in plaats van aap op de rots. Je krijgt ook geen goede ideeën onder een douche die af en toe koud water doorlaat. Tegelijkertijd zullen er altijd gesprekken zijn over wie de afwas moet doen op momenten.

Regels: Alles mag worden veranderd!
Zodra we dingen vastzetten in regels komen we aldus vast te zitten. Het is aldus niet zo dat er geen regels geïntroduceerd kunnen worden, want de hoofdregel is dat deze aangepast mogen worden. Sterker nog, je bent verantwoordelijk om altijd de regels ter discussie blijven stellen.

Cultuur: Extern innovatief bouwt op intern innovatief
Elke organisatie die niet intern innovatief georganiseerd is kan ook niet met innovatieve producten of diensten komen. Culture eats …  for breakfast. De founding fathers van een organisatie zetten hierbij de trend, maar de huidige leiders moeten het lef en vertrouwen om deze ruimte te blijven geven. Mag ik iets radicaal nieuws doen, met het risico dat we een maand aan het puinruimen zijn, of moet ik me eerst maanden verantwoorden? Welk mandaat krijg ik hier? Bij Q42 gaat het soms mis door bijvoorbeeld vernieuwende technologie, maar het wordt altijd weer met elkaar opgeknapt.

Beheer: Beheer is remmend op innovatie.
Ik heb een situatie proberen te verzinnen waar de bovenstaande stelling niet opging. Volgens mij is het altijd zo. Als je als innovator met beheer aan de gang gaat, gaat je energie aldus naar beheer… En als je iemand aanneemt voor beheer, dan haal je een beheercultuur in huis. Dat kan een bewuste keuze zijn, maar heeft impact op de cultuur van de totale organisatie. Beheer introduceert regels om te behouden in plaats van te willen vernieuwen.

Focus: Wat is je innovatief referentiepunt?
Wat voor mij innovatief is, is voor jou wellicht oud nieuws, en voor mijn moeder onbegrijpelijk. Het is interessant om met elkaar in gesprek te gaan van wie we willen horen “dat is werkelijk bijzonder cool!”.

 

Veel medewerks van Q42 hebben ‘Q-er’ als functietitel op LinkedIn. Zij verbinden zich daarmee aan hun organisatie in plaats van aan hun hierarchische positie. Het belangrijkste is dat je passie en plezier in je werk hebt als je wil vernieuwen, en uit je comfortzone durft te stappen omdat je werkelijk iets nieuws wilt neerzetten, en het vertrouwen in je collega’s hebt dat ze er zijn ook als het een keer misgaat. Misschien is de strech vraag voor de directie van een bedrijf wel: mogen jouw medewerkers zich soms vervelen?

2 comments on “Q42 – Kras op de planeet

    • Gewoon Baaker. Iedereen heeft zijn rol te spelen, maar daar hierarchie in aanbrengen lijkt me niet voor een flow zorgen.

      In afwachting van uw reactie verblijf ik.
      met vriendelijke groet,
      Vico-president-Senior-Program-Director Slump Msc

Leave a Reply

